سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نماز جمعه قم آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ خطیب جمعه قم بیان کرد: تحریم ها نمی تواند مانع عزم ما برای تولید و بهره برداری از علم به خصوص در دانش هسته ای شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله حسینی بوشهری امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس گفت: امروز اربعین دیگر یک راهپیمایی معمولی نیست؛ بلکه نماد تعظیم شعائر و نماد عصبانیت دشمن و وحدت امت اسلامی است؛ این راهپیمایی حول محور امام حسین(ع) است.

وی با بیان شعار «حب الحسین(ع) یجمعنا» افزود: باید کاری کنیم که دنیای بشریت با منطق گویای امام (ع) آشنا شوند؛ اربعین خاستگاه امت اسلامی است.

خطیب جمعه قم گفت: امروز شرایطی پیش آمده که دشمنان از هر زمانی عصبانی تر هستند؛ در این روزها در عراق اتفاقاتی افتاد که خوشبختانه تیرشان به سنگ خورد.

وی افزود: دشمنان با این بلوا به دنبال دو هدف اصلی بودند که اولین آن، ایجاد خوف در میان زائران و کم شدن زائران بود ولی این در حالی است که سیل زائران به حدی است که به قول مسئولان ظرفیت جمعیت تکمیل شده است.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: هدف دوم آنها ایجاد تفرقه بین دو ملت ایران و عراق بود؛ روزهای اول مردم عادی که مشکلات زندگی داشتند و به خیابان آمدند و اعتراضاتی به مفاسد داشتند که مسئولان با آنها همدردی کردند و اقداماتی انجام دادند ولی دشمنان به دنبال موج سواری بود.

وی گفت: بعد از این اتفاقات، سفارت انگلیس و آمریکا در عراق بیانیه داد و تیراندازی ها شروع شد و تا نزدیکی حرم امام علی(ع) نیز تیراندازی شد؛ دشمنان به دنبال ایجاد جدایی بین دو ملت ایران و عراق بودند.

وی در ادامه با اشاره به ابتکارات و اقدامات مثبت نخست وزیر فعلی عراق، گفت: تقویت ارتباط با ایران و عدم همراهی با آمریکا در مقابل تحریم ها از جمله خدمات بزرگ نخست وزیر عراق بود؛ کار دوم وی حمایت از جبهه مقاومت در سوریه، لبنان و یمن بود؛ کار سوم وی، تسریع در بازگشایی گذرگاه ابوکمال بود که چند کشور را به هم مرتبط می کرد.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: این محور، یک کریدور ارتباطی بین چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان بود که این مسایل برای آمریکا ارزان تمام نمی شود.

وی تصفیه دولت و ارتش از مفاسد امنیتی و اقتصادی را کار بزرگ دیگر عادل عبدالمهدی دانست و گفت: این کارها باعث شد آمریکا به این شکل از او انتقام بگیرد؛ زمانی که آیت الله سیستانی بیانیه صادر کردند و مردم عراق متوجه شدند که پشت سر حوادث، افراد دیگری هستند و امروز زائران ما با امنیت زیارت می کنند.

وی با اشاره به نخبگان علمی کشور بیان کرد: رهبر عزیز انقلاب با همه فعالیت های سنگین خود دو روز به بحث نخبگان کشور اختصاص داده اند؛ بازدید از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان از جمله فعالیت های مهم رهبری بود زیرا جوانان ما زنجیره علم و فناوری و تولید کالاها و تجاری سازی و تولید ثروت را در دست گرفته اند و به دنبال تاکیدات رهبری در این مسیر گام برداشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: عده ای از جوانان اختراعات خوبی دارند ولی متاسفانه با مهری برخی مسئولان مواجه شده اند؛ وقتی رهبر انقلاب روی این مساله تاکید دارند مسئولان نیز باید از آن تبعیت کنند.

وی افزود: امروز وظیفه نخبگان ماست که بر اساس فرهنگ مستقل ایرانی اسلامی به صحنه بیایند؛ باید دانش را از دیگران بیاموزیم ولی به تعبیر رهبری بنا نیست همیشه شاگرد باقی بمانیم؛ باید از چنان رشدی برخوردار شویم که دیگران برای آشنایی و به کارگیری ابداعات ما زبان ما را نیز یاد بگیرند.

وی با اشاره به این نکته که دانش هسته ای دارای کارکردهای فراوان است، تصریح کرد: رهبری بارها فرمودند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و اگر می خواستیم آن را بسازیم می توانستیم ولی آن را حرام شرعی می دانیم.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: ما رسما به دنیا اعلام می کنیم که از آثار سودمند دانش هسته ای بهره خواهیم برد و امروز دانشمندان ما از بهره های آن استفاده می کنند؛ تحریم ها نمی تواند عزم ما و دانشمندان را از بین ببرد؛ در همین شرایط توانستیم به رتبه ۴ نانو در دنیا برسیم.

وی با ذکر این مطلب که ملت ما باید قدر دانشمندان و جوانان و اراده رهبری را بداند، اظهار کرد: اگر تاکیدات رهبری نبود هنوز وابسته به بیرون بودیم ولی ایشان به جوانان و ملت و ظرفیت های درونی ما شخصیت دادند و روزی دنیا در کمال ناباوری چشمانش را باز می کند و می بیند که به فضل الهی این کشور در رتبه نخست دنیا ایستاده است.

وی با اشاره حمله و کشتار مردم یمن گفت: امروز از جمعیت ۲۷ میلیونی یمن، ۲۳ میلیون در فقر هستند و ۲۲ میلیون نیازمند کمک فوری هستند؛۹۰ هزار نفر از مردم یمن در این جنگ جان خود را از دست دادند ولی پس از ماجرای آرامکو موازنه ها در منطقه بهم خورد و آمریکایی ها و سران مرتجع متوجه شدند که این «تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست» و متوجه شدند که ملت یمن به این شرایط رسیده است.

آیت الله حسینی بوشهری یادآورشد: کار انصارالله یک کار عکس العملی بود؛ چرا نمی گویید که چه کسی به مردم یمن حمله کرد؟ چرا یک حرکت عکس العملی را این گونه عجیب می دانید؟ ولی باید بدانید که پیروزی نزدیک است؛ دشمنان باید دست از بحران سازی و شرارت بردارند و ملت و عزت مردم یمن را به رسمیت بشناسند تا مردم منطقه روی آرامش ببینند.

خطیب جمعه قم در خطبه اول نیز در ادامه بحث موانع تحقق عدالت اجتماعی به خصوص از سوی مردم و جامعه، گفت: جامعه ای که در مقابل نظارت و حساسیت مقاومت می کند نباید انتظار اجرای عدالت را داشته باشد.

وی افزود: گاهی ممکن است اشتباهاتی از کارگزاران سربزند، حال اگر مطمنن باشند که جامعه نسبت به این اشتباه و کار غلط بی تفاوت هستند قطعا شرایطی متفاوت از جامعه حساس و پرسشگر و مطالبه گر ایجاد می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: وجود نیروی انتظامی و وجود نظم و قانون مستمسک خوبی برای اجرای اعدالت است ولی تا زمانی که خود جامعه نخواهد، عدالت در جامعه پیاده نمی شود.

وی گفت: امام علی(ع) تاکید بسیاری بر ریزبین بودن و مطالبه گر بودن مردم دارند و به مردم آموزش دادند که زمانی تعدی از سوی مسئولان سر می زند که احساس کنند مردم مطالبه گری نسبت به فعالیت های آنها ندارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha